Ana Sayfa
Duyurular
Okullarda Gözlem Dersi Staj Formatı

Okullarda Gözlem Dersi Staj Formatı

SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK ABD.

2012–2013GÜZ YARIYILI OKULLARDA GÖZLEM I DERS UYGULAMALARI

 

 

 

 

 

Yapılacak Etkinlikler

Rapor Formatı  

1. HAFTA

  1. Rehber öğretmenin bir günü
  2. Okul yönetiminin rehber öğretmenden beklentileri (Rehber öğretmen eşliğinde okul müdürü ile tanıştırılarak, okul yönetiminin rehber öğretmenden beklentileri hakkında bilgi edinilecek, yönetimle görüşülememesi durumunda rehber öğretmenle görüşülerek istenilen bilgiler alınabilir.
  3. Velinin rehber öğretmenden beklentileri (Velilere ulaşılamaması durumunda yine rehber öğretmenden bu bilgiler edinilebilir.
  4. Öğrencinin rehber öğretmenden beklentileri (Öğrencilere ulaşılamaması durumunda rehber öğretmenden bu bilgiler edinilebilir.

NOT: İstenilen bilgiler edinilmeden önce bu bilgilere dönük genel çıkarımlar neler ise onlara yer verilecek, daha sonra uygulamaya gidilen okuldan elde edilen bilgilere yer verilecek. Başka bir ifadeyle öğrenciler uygulama okullarına gitmeden, istenilen etkinliklerle ilgili araştırma yaparak ön bilgilerle okula gidecekler ve okuldan elde edilen bilgilerle kendi araştırmalarını karşılaştırıp benzerlikler ve farklılıklar hakkında bilgi verecekler.

1: Amaç

2: Yapılan etkinlikler

3. Her bir etkinlik sonucunda elde edilen bilgiler başlık atılarak raporlaştırılacak. Örneğin: Okul yönetiminin rehber öğretmenden beklentileri.

4. İstenilen bilgilere nasıl ulaşıldığı açıklanacak. 1. derecede kişilerden mi bilgi alındı yoksa 2. derecede kişilerden mi (örneğin okul müdür yerine rehber öğretmenden mi bilgi alındı…/gerekçesi)

5: Kişisel Gözlemler

6: Yorum ve Değerlendirme

7.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek

 

2. HAFTA

 

 

 

  1. Rehberlikle İlgili Öğrencilerle Görüşme, Beklenti Oluşturma ve Varsa öğrencilerin Rehberlik Servisi ile ilgili yanılgılı Öğrenmelerini Giderme

(Bu etkinlik rehber öğretmenin koordinesi sonucunda sınıflara girilerek gerçekleştirilecek. Rehber öğretmenin ders alamaması durumunda rehberlik saatlerinde ya da en kötü ihtimalle teneffüslerde etkinlik gerçekleştirileme çalışılacak)

1: Amaç

2: Yapılan etkinlikler

3.İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü ayrıntılı olarak açıklanacak

4.Uygulama esnasında öğrencilerden elde edilen bilgiler ve gözlemler hakkında bilgi verilecek (örneğin rehberlikten beklentiler ya da rehberlik sevisi ile ilgili yanlış inançlar, bu inançların nasıl oluştuğu, öğrencinin daha önce rehberlik servisine başvurup başvurmadığı vb.

5 Kişisel Gözlemler

6: Yorum ve Değerlendirme

7.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak.

 

 

 

3. HAFTA

 

 

 

  1. Uyumsuz Çocukların Belirlenmesi

1: Amaç

2: Yapılan etkinlikler

3.İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü ayrıntılı olarak açıklanacak

4. Uyumsuz Çocuk nedir? Uyumsuz Çocuk Davranışlarına Örnekler nelerdir? Uyumsuz Çocuklar Nasıl Belirlenir ve Uyumsuz Çocuklara nasıl yaklaşılır alt başlıklar altında raporlaştırılacak.

5.Kişisel Gözlemler

6.Yorum ve Değerlendirme.

 

4. HAFTA

 

 

 

  1. Semiyotik Bağlanım
  2. Kekemelik,
  3. Saldırganlık,
  4. Öfke
  5. Agresiflik
  6. İçe Kapanıklık
  7. Altını Islatma
  8. Gelişimsel bozukluklar
  9. Ölüm çocuklara nasıl anlatılmalı
  10. İstismara uğrayan çocuğa nasıl yardım edilmeli
  11. İnternet ve oyun bağımlılığı
  12. Okul devamsızlığı
  13. Okul terki
  14. Psiko-aktif madde kullanımı
  15. Çeteleşme

 

vb davranışlar ve nedenleri, tedavi modelleri hakkında bilgi edinilecek.

1.Amaç

2: Yapılan etkinlikler

3. İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü raporlaştırılacak.

Bu çalışma iki aşamada gerçekleştirilerek raporlaştırılacak.

a) Birinci aşamada ( Sembiyotik Bağlanım, Kekemelik, Saldırganlık, Öfke, Agresiflik, İçe Kapanıklık, Altını Islatma, Yalan Söylemehakkında çeşitli kaynaklardan yararlanılarak ve kaynakça gösterilerek bir rapor ve sunum (slayt şeklinde) hazırlanacak. (Not; en az 10 kaynaktan yararlanılması istenilmektedir ve internetten yararlanıldığı taktirde kaynakçaya alıntı yapılan internet adresi açık link olarak konulacaktır.)

b) İkinci aşamada okullardan konuyla ilgili bilgi (adı geçen davranışlar ve  nedenleri, öğrenci profilleri, karşılaşılma sıklığı,  yardım modelleri vb)  alınarak alt başlıklar altında raporlaştırılacak.

4. Karşılaştırma (Okuldan elde edilen bilgilerle ilk aşamada raporlaştırılan bilgiler karşılaştırılacaktır.)

5. Kişisel gözlemler raporlaştırılacak

6. Yorum ve Değerlendirme

7.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak

Not: Bu hafta için verilen konular okullarda karşılaşılan problemlere ve yoğunluk derecesine göre değişebilir.)

5. HAFTA

 

 

  1. Sosyometrik Teknikler (Sosyometri uygulaması yapılacak)

Not: Sosyometri gidilen okulda öğrencilere uygulanamadığı taktirde daha önce uygulanmış sosyometrilerden yararlanılabilir.

 

 

 

1: Amaç

2: Yapılan etkinlikler

3: Sosyometri nedir, ne amaçla kullanılır, ne tür bilgiler elde edilir?

4: Sosyometri sonuçları sosyagrama dönüştürülerek yorumlaması yapılacak. Yorumlamanın nasıl yapıldığı raporlaştırılacak.

5. Sosyometri gidilen okulda öğrencilere uygulanamadığı taktirde daha önce uygulanmış sosyometrilerden yararlanılabilir.

6.Kişisel Gözlemler

7.Değerlendirme

 

6. HAFTA

  1. Problem Tarama Listesi Hazırlanacak (3. haftada yapılabilir)

(ilköğretim ve lise öğrencileri için var olan problem tarama listeleri incelendikten sonra uygulamaya gidilen okulda sık karşılaşılan sorunlara dönük olarak problem tarama listesi öğrencilerin bizzat kendileri tarafından oluşturulacaktır.)

  1. Kendini Değerlendirme Envanteri (KDE) uygulanacak ve değerlendirmesi yapılarak raporlaştırılacak
  2. Akademik Benlik Kavramı Ölçeği (AKBÖ) uygulanacak ve değerlendirilmesi yapılarak raporlaştırılacak
  3. Mesleki Yönelim Envanteri uygulanacak ve değerlendirmesi yapılarak raporlaştırılacak.
  4. Mesleki Olgunluk Ölçeği uygulanacak ve değerlendirmesi yapılarak raporlaştırılacak.

(KDE , AKBÖ, MYE ve MOÖ uygulamaları yapılamadığı taktirde, okullarda uygulanmış olan hazır sonuçlardan yararlanılabilir. Burada amaç bilgisayar ortamında bu envanter sonuçlarının nasıl işleme konulduğu, nasıl grafikleştirildiği ve değerlendirmenin nasıl yapıldığını öğrenmektir. Ayrıca değerlendirme sonuçlarının raporlaştırılması amaçlanmaktadır.

  1. Burdon Dikkat Testi uygulanacak ve değerlendirilmesi yapılarak raporlaştırılacak
  2. Hacettepe Kişilik Envanteri incelenerek, kullanım amacı, soruları, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması hakkında bilgi edinilecek. (4. haftada yapılabilir).
  3. Öğrenme Güçlüğü (Dyslexia, dysphobia, dyscalculia) hakkında bilgi edinilerek Öğrenme Güçlüğünü Belirleme Çalışmaları (rehber öğretmen gözetiminde) gerçekleştirilecek.

 

 

 

 

1: Amaç

2: Yapılan etkinlikler

3: Uygulanan Testler Kullanım amaçları ve test içeriği hakkında bilgi verilecek.

4.İstenilen etkinliklerin nasıl uygulamaya döküldüğü ayrıntılı olarak açıklanacak

5. Kişisel Gözlemler

6. Yorum ve Değerlendirme (Uygulama sonrasında öğrencilerden elde edilen verilerin nasıl değerlendirildiği her bir ölçüm aracı için raporlaştırılacak.)

7.İstenilen etkinliklerden herhangi birinin eksik kalması durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak.

 

 

Not: Uygulaması yapılan tüm testler o haftanın rapor dosyasında yer alacaktır.

 

 

 

7. HAFTA

VİZE HAFTASI (7. Hafta vize haftası olmadığı taktirde etkinliklere aynen

                                  devam edilecektir).

 

8. HAFTA

 

 

 

  1. Rehberlik Araştırma Merkezi’nin İşleyişi, bölümleri, çalışan uzmanlar ve görev tanımları, ağırlıklı olarak çalışılan konular, işleyişte aksaklık yaratan etmenler hakkında bilgi edinilerek, raporlaştırılacak.

1: Amaç

2: Yapılan etkinlikler

3. İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü (bilgilerin kimlerden ve ne şekilde alındığı ayrıntılı olarak açıklanacak)

4. RAM nin işleyişi, bölümleri……. Hakkında alt başlıklar altında 

a) elde edilen bilgiler

b)Kişisel gözlemler raporlaştırılacak

5. Yorum ve Değerlendirme

6.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak.

 

9. HAFTA

 

 

 

 

 

  1. Özel eğitime gereksinim duyan bir öğrencinin incelenmesi.

 

  1. Size göre davranışları tipik olan bir öğrenci ile görüşme yaparak aşağıdaki ölçütlere göre inceleyiniz.

            1.1. Bedensel görünümü.

            1.2. Özgeçmişi (doğumundan bugüne kadar geçirdiği bireyi etkileyen önemlim yaşantıları) 

            1.3. Sosyal çevresi (ana-baba, kardeş, arkadaş, öğretmen, yönetici vb.) ile ilişkilerinde göze çarpan özellikleri ( güvenli, etken, düşünce, duygu ve eylemlerinde kendini ayarlaması vb.)

            1.4. Düşünce içeriği (gerçeği değerlendirmesi, hafıza durumu, dikkati) 

            1.5. Duygu Durumu ( Karamsar, Ciddi, Eğlenceli, Fazla Heyecanlı, Saldırgan vb.)

            1.6. Gelişimsel dönemine (çocukluk, erinlik, ergenlik ) özgü davranışları.

    2. Öğrencinin sorunları

    3. Öğrencinin sorunlarının kaynakları nelerdir?

    4. Öğrencinin sorunlarının çözümü için ne önerirsiniz

10. HAFTA

 

 

 

 

 

  1. Şiddet, Zorbalıklar ve Kurban (şiddet ve zorbalığa maruz kalan kişi)  hakkında bilgi edinilerek, bu konulara dönük olarak ne tür önlemler alındığı, bu sorunları yaşayan öğrencilerin kişisel özellikleri, ailevi durumları vb kısaca öğrencilerin şiddet ve zorbalığa neden yönlendikleri,  bu öğrencilere ve kurbanlara nasıl yardımcı olunduğu, genel kurban profili vb hakkında bilgi edinilerek raporlaştırılacak

1: Amaç

2: Yapılan etkinlikler

3. İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü raporlaştırılacak.

Bu çalışma iki aşamada gerçekleştirilerek raporlaştırılacak.

a) Birinci aşamada Şiddet, Zorbalıklar ve Kurban (şiddet ve zorbalığa maruz kalan kişi)  hakkında çeşitli kaynaklardan yararlanılarak ve kaynakça gösterilerek bir rapor ve sunum (slayt şeklinde) hazırlanacak. (Not; en az 10 kaynaktan yararlanılması istenilmektedir ve internetten yararlanıldığı taktirde kaynakçaya alıntı yapılan internet adresi açık link olarak konulacaktır.)

b) İkinci aşamada okullardan konuyla ilgili bilgi (şiddetin nedenleri, şiddet ve saldırganlık nedenleri, şiddet ve zorbalık şekilleri, şiddet ve zorbalık eğiliminde bulunan öğrenci profilleri, alınan önlemler, karşılaşılma sıklığı,  yardım modelleri vb)  alınarak alt başlıklar altında raporlaştırılacak.

4. Karşılaştırma (Okuldan elde edilen bilgilerle ilk aşamada raporlaştırılan bilgiler karşılaştırılacaktır.)

5. Kişisel gözlemler raporlaştırılacak

6. Yorum ve Değerlendirme

7.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak.

 

11. HAFTA

 

 

 

  1. Aile danışmanlığının incelenmesi.

 

1 Gözlemlediğiniz aile danışmanlığı ile ilgili bir rapor hazırlayınız.

2. Aile danışmanlığı ile ilgili raporu hazırlamak için aşağıdakileri yapınız.

          2.1. Gözlemlediğiniz ailenin kısa yaşam öyküsünü belirtiniz.

          2.2. Gözlemlediğiniz ailenin bireylerinin ne tür rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerine gereksinim duyduğunu belirleyiniz.

           2.3. Aile danışmanlığın hakkında bilgi vererek, danışmanlık hizmetini gözlemlediğiniz bu aileye ne tür rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri yapılacağını belirtiniz.

 

 

 

 

Genel Değerlendirme

Bu bölümde 10 hafta boyunca yapılan etkinlikler ve gözlemler hakkında genel bir rapor hazırlanacaktır. Ayrıca raporda uygulamalar esnasında

karşılaşılan sorunlar ve nedenleri hakkında da bilgi verilecektir.

 

 

 

 

Notlar:

 

  1. Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı Stajyer Öğretmen Adayları uygulamaya gittikleri okullarda belirtilen etkinlikler dışında rehber öğretmenler tarafından yapılması istenen ek etkinlikleri yapmakla yükümlüdürler. Ek olarak yapılan her etkinlik raporlaştırılacaktır.
  2. Her öğrenci  (uygulama koordinatörleri tarafından belirlenen gün içerisinde) raporlarını haftalık olarak teslim etmekle yükümlü olup, haftalık olarak teslim edilmeyen raporlar kabul edilmeyecektir.
  3. Çeşitli nedenlerden dolayı (örneğin, rehber öğretmenin rahatsızlanması) vb haftalık etkinliğin aksaması durumunda yapılması istenilen etkinlikler ilerleyen haftalarda telafi edilmelidir.
  4. İstenilen etkinliklerin belirlendiği haftalar rehber öğretmenler tarafından uygun görülmediği taktirde haftalık etkinliklerin uygulanma zamanlarında değişiklik yapılabilmektedirler. Ancak bu değişimler haftalık raporlarda mutlaka belirtilmelidir.
  5. Staj okullarında, staj gruplarında ve rehber öğretmenlerde hiçbir şekilde değişiklik yapılmayacaktır. Öğrencilerin bu konuda herhangi bir istekle koordinatör hocalarını meşgul etmemeleri rica olunur.
  6. Bazı haftaların rapor formatında yer alan “İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak” maddesi en fazla 2 haftalık etkinlik için (RAM’a giden öğrenciler için 5 hafta) geçerlidir. Başka bir ifadeyle genel olarak her grup aynı etkinlikleri yapmakla yükümlüdür. 

 

Uygulamaların Değerlendirilmesi

 

  • Haftalık olarak sunulan her rapor 11 üzerinden değerlendirilecek ve 11 hafta sonrasında haftalık raporlardan elde edilen puanların toplanmasıyla öğrencinin genel puanı elde edilecektir. Dolayısıyla haftalık raporları eksik olan ya da geç gelen öğrencilerin toplan puanları bu doğrultuda oluşacaktır. Örneğin 1 raporu eksik olan öğrenci en fazla 90 puan üzerinden değerlendirilecektir.

 

  • 14 haftalık staj dönemi içerisinde 11 haftalık bir uygulama istenilmesi nedeniyle öğrencilerimizin devamsızlık hakları olmayıp (hastalık vb hariç), gittikleri okullarda imza atmakla yükümlüdürler.