SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK ABD.
2012–2013GÜZ YARIYILI OKULLARDA GÖZLEM I DERS UYGULAMALARI
| Yapılacak Etkinlikler | Rapor Formatı |
1. HAFTA |
NOT: İstenilen bilgiler edinilmeden önce bu bilgilere dönük genel çıkarımlar neler ise onlara yer verilecek, daha sonra uygulamaya gidilen okuldan elde edilen bilgilere yer verilecek. Başka bir ifadeyle öğrenciler uygulama okullarına gitmeden, istenilen etkinliklerle ilgili araştırma yaparak ön bilgilerle okula gidecekler ve okuldan elde edilen bilgilerle kendi araştırmalarını karşılaştırıp benzerlikler ve farklılıklar hakkında bilgi verecekler. | 1: Amaç 2: Yapılan etkinlikler 3. Her bir etkinlik sonucunda elde edilen bilgiler başlık atılarak raporlaştırılacak. Örneğin: Okul yönetiminin rehber öğretmenden beklentileri. 4. İstenilen bilgilere nasıl ulaşıldığı açıklanacak. 1. derecede kişilerden mi bilgi alındı yoksa 2. derecede kişilerden mi (örneğin okul müdür yerine rehber öğretmenden mi bilgi alındı…/gerekçesi) 5: Kişisel Gözlemler 6: Yorum ve Değerlendirme 7.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek
|
2. HAFTA |
(Bu etkinlik rehber öğretmenin koordinesi sonucunda sınıflara girilerek gerçekleştirilecek. Rehber öğretmenin ders alamaması durumunda rehberlik saatlerinde ya da en kötü ihtimalle teneffüslerde etkinlik gerçekleştirileme çalışılacak) | 1: Amaç 2: Yapılan etkinlikler 3.İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü ayrıntılı olarak açıklanacak 4.Uygulama esnasında öğrencilerden elde edilen bilgiler ve gözlemler hakkında bilgi verilecek (örneğin rehberlikten beklentiler ya da rehberlik sevisi ile ilgili yanlış inançlar, bu inançların nasıl oluştuğu, öğrencinin daha önce rehberlik servisine başvurup başvurmadığı vb. 5 Kişisel Gözlemler 6: Yorum ve Değerlendirme 7.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak.
|
3. HAFTA |
| 1: Amaç 2: Yapılan etkinlikler 3.İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü ayrıntılı olarak açıklanacak 4. Uyumsuz Çocuk nedir? Uyumsuz Çocuk Davranışlarına Örnekler nelerdir? Uyumsuz Çocuklar Nasıl Belirlenir ve Uyumsuz Çocuklara nasıl yaklaşılır alt başlıklar altında raporlaştırılacak. 5.Kişisel Gözlemler 6.Yorum ve Değerlendirme.
|
4. HAFTA |
vb davranışlar ve nedenleri, tedavi modelleri hakkında bilgi edinilecek. | 1.Amaç 2: Yapılan etkinlikler 3. İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü raporlaştırılacak. Bu çalışma iki aşamada gerçekleştirilerek raporlaştırılacak. a) Birinci aşamada ( Sembiyotik Bağlanım, Kekemelik, Saldırganlık, Öfke, Agresiflik, İçe Kapanıklık, Altını Islatma, Yalan Söyleme) hakkında çeşitli kaynaklardan yararlanılarak ve kaynakça gösterilerek bir rapor ve sunum (slayt şeklinde) hazırlanacak. (Not; en az 10 kaynaktan yararlanılması istenilmektedir ve internetten yararlanıldığı taktirde kaynakçaya alıntı yapılan internet adresi açık link olarak konulacaktır.) b) İkinci aşamada okullardan konuyla ilgili bilgi (adı geçen davranışlar ve nedenleri, öğrenci profilleri, karşılaşılma sıklığı, yardım modelleri vb) alınarak alt başlıklar altında raporlaştırılacak. 4. Karşılaştırma (Okuldan elde edilen bilgilerle ilk aşamada raporlaştırılan bilgiler karşılaştırılacaktır.) 5. Kişisel gözlemler raporlaştırılacak 6. Yorum ve Değerlendirme 7.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak Not: Bu hafta için verilen konular okullarda karşılaşılan problemlere ve yoğunluk derecesine göre değişebilir.) |
5. HAFTA |
Not: Sosyometri gidilen okulda öğrencilere uygulanamadığı taktirde daha önce uygulanmış sosyometrilerden yararlanılabilir.
|
1: Amaç 2: Yapılan etkinlikler 3: Sosyometri nedir, ne amaçla kullanılır, ne tür bilgiler elde edilir? 4: Sosyometri sonuçları sosyagrama dönüştürülerek yorumlaması yapılacak. Yorumlamanın nasıl yapıldığı raporlaştırılacak. 5. Sosyometri gidilen okulda öğrencilere uygulanamadığı taktirde daha önce uygulanmış sosyometrilerden yararlanılabilir. 6.Kişisel Gözlemler 7.Değerlendirme
|
6. HAFTA |
(ilköğretim ve lise öğrencileri için var olan problem tarama listeleri incelendikten sonra uygulamaya gidilen okulda sık karşılaşılan sorunlara dönük olarak problem tarama listesi öğrencilerin bizzat kendileri tarafından oluşturulacaktır.)
(KDE , AKBÖ, MYE ve MOÖ uygulamaları yapılamadığı taktirde, okullarda uygulanmış olan hazır sonuçlardan yararlanılabilir. Burada amaç bilgisayar ortamında bu envanter sonuçlarının nasıl işleme konulduğu, nasıl grafikleştirildiği ve değerlendirmenin nasıl yapıldığını öğrenmektir. Ayrıca değerlendirme sonuçlarının raporlaştırılması amaçlanmaktadır.
|
1: Amaç 2: Yapılan etkinlikler 3: Uygulanan Testler Kullanım amaçları ve test içeriği hakkında bilgi verilecek. 4.İstenilen etkinliklerin nasıl uygulamaya döküldüğü ayrıntılı olarak açıklanacak 5. Kişisel Gözlemler 6. Yorum ve Değerlendirme (Uygulama sonrasında öğrencilerden elde edilen verilerin nasıl değerlendirildiği her bir ölçüm aracı için raporlaştırılacak.) 7.İstenilen etkinliklerden herhangi birinin eksik kalması durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak.
Not: Uygulaması yapılan tüm testler o haftanın rapor dosyasında yer alacaktır.
|
7. HAFTA | VİZE HAFTASI (7. Hafta vize haftası olmadığı taktirde etkinliklere aynen devam edilecektir). |
|
8. HAFTA |
| 1: Amaç 2: Yapılan etkinlikler 3. İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü (bilgilerin kimlerden ve ne şekilde alındığı ayrıntılı olarak açıklanacak) 4. RAM nin işleyişi, bölümleri……. Hakkında alt başlıklar altında a) elde edilen bilgiler b)Kişisel gözlemler raporlaştırılacak 5. Yorum ve Değerlendirme 6.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak.
|
9. HAFTA |
|
1.1. Bedensel görünümü. 1.2. Özgeçmişi (doğumundan bugüne kadar geçirdiği bireyi etkileyen önemlim yaşantıları) 1.3. Sosyal çevresi (ana-baba, kardeş, arkadaş, öğretmen, yönetici vb.) ile ilişkilerinde göze çarpan özellikleri ( güvenli, etken, düşünce, duygu ve eylemlerinde kendini ayarlaması vb.) 1.4. Düşünce içeriği (gerçeği değerlendirmesi, hafıza durumu, dikkati) 1.5. Duygu Durumu ( Karamsar, Ciddi, Eğlenceli, Fazla Heyecanlı, Saldırgan vb.) 1.6. Gelişimsel dönemine (çocukluk, erinlik, ergenlik ) özgü davranışları. 2. Öğrencinin sorunları 3. Öğrencinin sorunlarının kaynakları nelerdir? 4. Öğrencinin sorunlarının çözümü için ne önerirsiniz |
10. HAFTA |
| 1: Amaç 2: Yapılan etkinlikler 3. İstenilen etkinliğin nasıl uygulamaya döküldüğü raporlaştırılacak. Bu çalışma iki aşamada gerçekleştirilerek raporlaştırılacak. a) Birinci aşamada Şiddet, Zorbalıklar ve Kurban (şiddet ve zorbalığa maruz kalan kişi) hakkında çeşitli kaynaklardan yararlanılarak ve kaynakça gösterilerek bir rapor ve sunum (slayt şeklinde) hazırlanacak. (Not; en az 10 kaynaktan yararlanılması istenilmektedir ve internetten yararlanıldığı taktirde kaynakçaya alıntı yapılan internet adresi açık link olarak konulacaktır.) b) İkinci aşamada okullardan konuyla ilgili bilgi (şiddetin nedenleri, şiddet ve saldırganlık nedenleri, şiddet ve zorbalık şekilleri, şiddet ve zorbalık eğiliminde bulunan öğrenci profilleri, alınan önlemler, karşılaşılma sıklığı, yardım modelleri vb) alınarak alt başlıklar altında raporlaştırılacak. 4. Karşılaştırma (Okuldan elde edilen bilgilerle ilk aşamada raporlaştırılan bilgiler karşılaştırılacaktır.) 5. Kişisel gözlemler raporlaştırılacak 6. Yorum ve Değerlendirme 7.İstenilen bilgilerin elde edilememesi durumunda gerekçelerine yer verilecek ve yapılan etkinlik her ne ise raporlaştırılacak.
|
11. HAFTA |
|
1 Gözlemlediğiniz aile danışmanlığı ile ilgili bir rapor hazırlayınız. 2. Aile danışmanlığı ile ilgili raporu hazırlamak için aşağıdakileri yapınız. 2.1. Gözlemlediğiniz ailenin kısa yaşam öyküsünü belirtiniz. 2.2. Gözlemlediğiniz ailenin bireylerinin ne tür rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerine gereksinim duyduğunu belirleyiniz. 2.3. Aile danışmanlığın hakkında bilgi vererek, danışmanlık hizmetini gözlemlediğiniz bu aileye ne tür rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri yapılacağını belirtiniz.
|
|
Genel Değerlendirme | Bu bölümde 10 hafta boyunca yapılan etkinlikler ve gözlemler hakkında genel bir rapor hazırlanacaktır. Ayrıca raporda uygulamalar esnasında karşılaşılan sorunlar ve nedenleri hakkında da bilgi verilecektir.
|
Notlar:
Uygulamaların Değerlendirilmesi